W czwartek, 6 X 2022r., uczniowie klas V i VII wybrali się na wycieczkę do Zielonej Góry i do Muzeum Etnograficznego w Ochli, zorganizowaną przez p. Beatę Motwicką oraz pod opieką p. Elżbiety Bawolskiej i p. Małgorzaty Jureckiej. Celem tego wyjazdu było obejrzenie zrekonstruowanych obiektów architektury wiejskiej oraz zwiedzanie miasta, które umiejętnie łączy nowoczesność z tradycją.

Zaraz po przyjeździe do Ochli spotkaliśmy się z panią przewodnik, z którą udaliśmy się na warsztaty „Masło i… maślanka z maśniczki  do dzbanka”. W drewnianych, maselnicach zwanych również kierzynkami uczniowie własnoręcznie wyrabiali złociste masło oraz maślankę. Na koniec tej „maślanej biesiady” każdy mógł skosztować pajdy chleba ze „swoim” masłem, a jago smak na długo zostanie w naszej pamięci. Następnie podążyliśmy w kierunku obiektów mieszkalnych, pochodzących z różnych regionów Polski. Z wielkim zainteresowaniem przyglądaliśmy się dawnym sprzętom domowym, kuchennym i środkom transportu. Na początku obejrzeliśmy chałupę z Pszczewa. Potem zwiedziliśmy chałupę z Jędrzychowiczek, która, ku naszemu zaskoczeniu, składała się z części mieszkalnej i pomieszczenia gospodarczego, w którym hodowane były zwierzęta. Najwięcej czasu spędziliśmy w chałupie z Marcinowa, gdzie w jednej z izb odtworzono prawdziwą, wiejską klasę, natomiast pozostałe zaaranżowano jako mieszkanie wiejskiego nauczyciela. Po zabawie w szkole poszliśmy obejrzeć dawne środki transportu (drewniane wozy, karawan, bryczkę do ślubu, sanie do chrztu). Następnie udaliśmy się w kierunku chałupy z Łomnicy. Dowiedzieliśmy się, że dawniej w tym obiekcie mieścił się sztab dowodzenia powstańców wielkopolskich. Na koniec zatrzymaliśmy się przy kuźni z Kosieczyna, która została przewieziona do skansenu wraz z całym wyposażeniem.
  Po rozstaniu z panią przewodnik, zmęczeni, ale bardzo zadowoleni, wróciliśmy do autobusu i wyruszyliśmy w drogę do Zielonej Góry. Zobaczyliśmy tam adaptowane na galerie i centra handlowe poniemieckie fabryczne budynki, eklektyczne budowle noszące znamiona wielu epok i stylów oraz malownicze parki.  W programie zwiedzania miasta Zielonej Góry mieliśmy okazję udać się do  najstarszego zabytku miasta, a mianowicie do Konkatedry św. Jadwigi.  Odwiedziliśmy również Palmiarnię, gdzie mogliśmy podziwiać unikatową wystawę egzotycznych roślin.      Ostatnim punktem programu było Planetarium Wenus. Jest to przede wszystkim kopuła, pod którą pokazywane są filmy w technologii fulldome. Obraz prezentowany w planetarium charakteryzuje się wysoką rozdzielczością 4K i kątem widzenia 180 stopni. Siedząc w wygodnych fotelach usłyszeliśmy wykład prelegenta z Uniwersytetu Zielonogórskiego, a następnie zobaczyliśmy pokaz filmu pod tytułem „Jesteśmy gwiazdami”. Bawiliśmy się doskonale.

Była to wspaniała wycieczka nie tylko do przeszłości. Przekonaliśmy się, że odpoczywając i bawiąc się, również możemy zdobywać i poszerzać wiedzę. Zapraszamy do galerii zdjęć.