Sala do zajęć  Terapii Integracji Sensorycznej w Szkole Podstawowej im. Polskich Olimpijczyków została przygotowana pod kątem usprawniania funkcjonowania uczniów naszej szkoły. W pomieszczeniu znajdują się akcesoria  wielofunkcyjne:  manipulacyjno–sensoryczne do ćwiczeń zręcznościowych: trampolina, pełzaki, piłki z wypustkami, materace rehabilitacyjne, kładka równoważna, akcesoria fakturowe.  Istotnym elementem wyposażenia sali jest  kabina do Terapii Integracji Sensorycznej. 

Ten profesjonalny sprzęt umożliwia różnorodne ćwiczenia : równowagi, koordynacji wzrokowo ruchowej, orientacji w przestrzeni oraz wspomaga ogólną sprawność fizyczną. Kabina SI to stabilna, wytrzymała konstrukcja, wyposażona w ruchome elementy pozwalające na podwieszanie urządzeń do terapii Integracji Sensorycznej m.in. akcesoriów do podciągania, wspinania, unoszenia lub huśtania.

Dzięki możliwości sprawnej  wymiany podwieszanych sprzętów z łatwością można wykonywać ćwiczenia usprawniających różne partie ciała za pomocą jednego urządzenia. Dodatkowo na szkolnym placu zabaw znajduje się duża, naturalna ścieżka sensoryczna. Pełnić ma ona również funkcję integracyjną. Sprzęty i pomoce, w które jest wyposażona przestrzeń, mają za zadanie rozwijać koordynację wzrokowo-ruchową, usprawniać małą motorykę oraz wzmacniać pracę mięśni rąk, dłoni i palców, a także rozwijać zmysł estetyczny. Termin integracja sensoryczna określa prawidłową organizację wrażeń sensorycznych napływających przez receptory. Oznacza to, że mózg, otrzymując informacje ze wszystkich zmysłów (wzrok, słuch, równowaga, dotyk, czucie ruchu-kinestezja) dokonuje ich rozpoznania i interpretacji oraz integruje je z wcześniejszymi doświadczeniami. Najważniejszymi systemami sensorycznymi są system przedsionkowy, proprioceptywny i dotykowy. Zaczynają one pracować bardzo wcześnie, już w okresie prenatalnym. Ich prawidłowe funkcjonowanie wpływa na pracę pozostałych zmysłów, przyczynia się do rozwoju napięcia mięśniowego, koordynacji ruchowej, reakcji równoważnych, ruchów oczu. Podczas  pracy tą metodą terapeuta stymuluje zmysły dziecka oraz usprawnia motorykę mała, motorykę duża, koordynację wzrokowo-ruchowa. Zadaniem terapeuty jest, przy zastosowaniu odpowiednich technik, eliminowanie, wyhamowywanie lub ograniczenie niepożądanych bodźców będących  przy nadwrażliwościach sensorycznych lub dostarczanie  bodźców mocnych, co jest konieczne przy podwrażliwościach systemów sensorycznych.
Metoda integracji sensorycznej to jedna z ważniejszych metod wykorzystywanych podczas  pracy z dziećmi z problemami w rozwoju. W pierwszej kolejności kierowana jest do dzieci z trudnościami w uczeniu się, ale z powodzeniem można stosować ją w przypadku niepełnosprawności intelektualnej, ruchowej, autyzmu i innych zaburzeń. 
Warto podkreślić, że z problemów w zakresie integracji sensorycznej dzieci nie wyrosną. Problemy z integracją sensoryczną będą „rosły” razem z nimi. Dlatego tak ważna jest wczesna interwencja, która wspiera system nerwowy.
Specjalistyczny sprzęt do integracji sensorycznej znajdujący się w naszej szkolnej Sali sensorycznej  umożliwia prowadzenie efektywnej terapii, która jest usprawnieniem pracy systemów sensorycznych. Terapeuta przy użyciu sprzętu do SI stymuluje i usprawnia funkcjonowanie dziecka. Integracja sensoryczna nie jest substytutem rzeczywistej edukacji szkolnej, jednak  może znacznie  poprawić uczenie się i sprawić, że będzie ono łatwiejsze.. Sala Integracji Sensorycznej w Szkole Podstawowej w Korzeńsku jest  bardzo dobrze wyposażona w akcesoria wykorzystywane do pomocy terapeutycznej. Zapraszam go galerii zdjęć.

L. Ratajczyk